De reis begint.......

28 april 2013 - Les Sables-d'Olonne, Frankrijk

Vandaag weggevaren van Sable D' Olonne. Precies 8 uur de haven uit. Best gespannen want ik ken de boot nog niet. Gelukkig heb ik een goede bemanning. Rob, Fred, Ruben, Joris en natuurlijk Joaquin de Schipper. Joaquins roepnaam is Chimo. Blij dat hij er is. De haven uit met allemaal wrakkenboeien. Jee wat liggen er hier veel. Slecht voorteken. De wind is 15 knopen dus een beetje weinig maar dat vind ik nu niet erg. Hij gaat in de loop van de dag naar 25 kn. windkracht 4 a 5 Bf. Direct uit de haven is een vervelende deining, schuin van rechtsachter onder de boot door en bijna iedereen begint zicht katterig te voelen. Help. Gelukkig hebben we " spaanse" zeeziekte pillen. De katterigheid blijft de hele dag en er wordt door de boys weinig gerookt. Ieder nadeel heb zijn voordeel zou cruijf zeggen. We hebben volop zon en golven van een meter of 2. lange trage golven die de katterigheid veroorzaken. We varen met volle zeilen en de motor bij ruim 8 knoop. soms tikken we de 10 kn aan. Hij vaart geweldig. We zijn allemaal een beetje stil. de hele dag. Het is ook koud, heel koud. Het voelt als 2 a 3 graden. We hebben allemaal zeilkleding aan en meerdere lagen, Rob wel 5 lagen, kleding over elkaar heen. Rob en Joaquin hebben een soort broederband. Komt omdat broer het enige spaanse woord is dat Rob kent. Joaquin is een spanjaard, vandaar.

Fred heeft direct zijn zware tonijn hengel tevoorschijn gehaald. Hij gaat gevangen worden vandaag! Hij is een vis. Maakt niet uit wat voor vis. Een vis. Je weet wel met vinnen enzo. Levend zou het mooiste zijn. Een jongensdroom.

Rond 15.00 uur begon de molen te gillen. De molen gaat gieren omdat er iets aan de haak zit. We schrikken ons dood. Rob roept Fred en Fred krijgt een lichte vorm van paniek in de ogen. We varen 9 kn. Dit wordt vechten. En vechten werd het! draaien aan de molen, trekken aan de hengel en weer draaien aan de molen. Rob draaien, ik draaien......... Het is een gele vis. Het is geen vis. Wat is het wel? Het is duidelijk een vis roept Fred en hij blijft draaien aan zijn molen.
Het lijkt op een vis. Fred vist met een nep, plastic inktvisje moet je weten. plastic en nep maar net echt. Het blijkt dat het nep inktvisje is verschalkt door een nep vis. Een langwerpig stuk plastic. Na 10 minuten vechten met het langwerpige stuk plastic haalt fred zijn vangst naar binnen. " Haal de pannen maar weer van het gas en zet de barbeque maar uit" roept hij teleurgesteld. Het gevoel was goed. Volgende keer beter.