De laatste etappe naar Torrevieja

13 mei 2013 - Cartagena, Spanje

Wat een leuke laatste etappe had moeten zijn blijkt een uithoudingsproef. We hadden gerekend op zon, lekker zeilen, dolfijnen rond de boot en een lekker wijntje bij zonsondergang en natuurlijk ook bij zonsopkomst. De meiden hadden speciaal voor deze etappe bikini's meegenomen.

Bij vertrek uit Torremolinos bleek al snel dat deze etappe een stuk minder leuk zou worden als verwacht. De wind zit pal tegen dus een groot verlies van snelheid en dat betekent langer in dezelfde vervelende omstandigheid. Uren langer. De Middellandsezee heeft niet van die hele hoge golven maar toch een meter of 2. Deze volgen kort na elkaar zodat de boot constant ligt te stampen. Vergelijk het met een zeer slecht bergweg waar je te hard overheen rijdt. Je wordt constant bijna gelanceerd. En dat 36 uren lang!

Oke, genoeg geklaagd. Het is maandagochtend half acht en onze collega's gaan alweer aan het werk. Ik zit hier naar een opkomende zon te staren op de Middellandsezee. Vannacht wederom ervaren dat het voeren van de juiste verlichting door vaartuigen bijzonder prettig is. Je kunt aan de kleuren zien of ze bij je weg varen, van links naar rechts of andersom voor langs gaan of dat je koers moet verleggen vanwege gevaar voor aanvaring, De radar is een prima instrument om de vaartuigen op te merken maar in het donker, en dat was het want er was wederom geen maan, is het blote oog ook bijzonder belangrijk. Vannacht kwam er een varende kerstboom op ons af, bleek al snel. In de top een rood en wit licht. Halverwege de mast een rood licht en onder aan de mast een rood en groen licht naast elkaar! Bleek een zeiler te zijn die op zijn dooie akkertje de wind in de rug had.Hij wel. Wij maar vechten tegen die golven en dan ook nog moeten uitwijken. Donder en bliksem. Gevloek op zijn maritiems.

Vergeet bijna te vertellen dat we een voor ons nieuw soort dolfijn hebben gespot. Het waren er twee of drie. Zwart met een knobbel boven de snuit. Ruim twee a drie meter. Ze zwommen traag langs ons heen een prachtig gezicht.

Nu nog 90 Nm. We hopen voor middennacht op de eindbestemming Torrevieja aan te komen.

1. Domien:
    13 mei 2013
    Wederom weer een andere ervaring het klinkt keer op keer als een jongens boek.
    En het zijn natuurlijk wel ervaringen voor het leven.
    Enjoy de last ride x x.