De honde wacht en verder.......

29 april 2013 - La Rochelle, Frankrijk

Het is nacht en ik wordt om 00.00 uur gewekt. De wacht samen met Fred tot 03.00 uur. Pikkedonker. Geen maan alleen maar ontelbaar veel sterren. prachtig maar ook weer ongemakkelijk. Het is wel heel erg donker midden op de golf van Biskaije. En deed de radar het niet? Nee die doet het nog niet. Straks in A Coruna wordt hij gemaakt. Jee, het is wel heel erg donker zonder maan. Alsof je in een simulator aan het varen bent. Alles is zwart om je heen. Een donkere kamer. De wind is krachtig. Tussen de 20 en 25 kn. We varen halve wind dus mooi. We gaan ook hard, 9 kn. We moeten goed opletten op andere schepen. We hebben nagenoeg alle lichten aan ook de navigatielichten. Hij blijft aardedonker. Kan een ander schip ons wel zien? Zien wij een ander schip wel? Niet aan denken.

Ik kijk om en zie plotseling een rode bol achter ons opkomen. De maan, bloed rood. Wat is dat mooi met al die sterren. Dan stijgt de maan en wordt alles een beetje lichter. We zien langzaam de horizon. Zo dat voelt beter. Maar dan wordt het ook weer kouder. Heel koud. Handschoenen van Ugg helpen niet. Mijn mannen Ugg laarzen helpen niet. Fuck wat is het koud. We worden steeds stiller. Nog 2 uur, dan nog anderhalf uur. Koud. Ik hoor naast de boot een snuif. psssst. Verbeelding.

Dan is het 03.00 uur. We gaan Rob en Ruben wakker maken. Lekker weer naar bed. De wind was de hele wacht tussen de 20 en 25 knoop halve wind. Veel mijlen gemaakt. Wanneer ik net 5 minuten in bed lig komt Rob vertellen dat er wel 2 dolfijnen met de boot meezwemmen. Dus toch goed gehoord. Ik ga mijn bed niet uit. Die dolfijnen zie ik later wel.