Overtocht van Coruna naar Porto (2)

3 mei 2013 - Porto, Portugal

De dag begon met wat bewolking. De wind kwam uit het noorden en was 20 tot 27 kn (4-5 Bf). Tot het licht werd vaarden we op de motor. Ik vertrouwde het zeil niet helemaal dus bij licht wilde ik pas het grootzeil hijsen. Zo gezegd zo gedaan. De golven waren een meter of 2 a 3 hoog en kwamen van rechtsachter. Rond 08.00 uur hesen wij het grootzeil. De genua hadden we al eerder gezet. Het grootzeil zat goed. De wind trok aan naar 30 kn in de loop van de ochtend dus zetten wij het eerste reef. We haalden snelheden van 12 tot 14,6 kn. Waanzinnig hard. De golven werden hoger en de wind trok nog verder aan. Het leek wel een speedboot als je op het achterdek zat. Er werd een foto gemaakt van de snelheid bij 17 kn. De wind ging naar 35 tot 40 kn en er werd 18,2 kn aan snelheid geklokt. Gekkenwerk vond ik en gaf opdracht om er een reef bij te zetten. Daar ging het mis. Je moet weten dat op de dag van vetrek er een schroefje gevonden was. Een heel belangrijk schroefje bleek nu. Bij het zetten van het tweede reef vloog de geleider van de blokken van het grootzeil uit de mast en liepen de blokken met daaraan het grootzeil ook uit de mast. Met een enorm geweld en geklapper raakte het grootzel los van de mast. Bij 10 kn wind geen probleem maar bij 35 kn tot 40 kn ware wind en golven van 5 tot 6 meter een groot probleem. Met alle macht hebben we het grootzeil naar beneden getrokken en met touwen en riemen vastgezet op de giek. Ik was kwaad! Het stoom kwam uit mijn oren. Hoe kon dit gebeuren?? Goed. Kaap Finistere ronden is altijd spannend. Nu naar het zuiden op de genua. Ik gaf opdracht aan onze "ervaren" schipper Gimo om alleen op de genua te varen (kon ook niet anders meer) en zonder het bijzetten van de motor. Ook op deze manier haalden we nog 9 kn. Toen de avond en nacht werd kwam de kou weer. Voor het gevoel rond het vriespunt en op de brug waren 3 a 4 jassen en 2 a 3 broeken over elkaar heen beslist noodzakelijk. Rond 3 uur deed Rob nog een slaapzak om zich heen om warm te worden. Om 3.30 uur namen Fred en ik het weer over van Rob en Gimo. Je moet op de brug (buiten) zitten om goed te kunnen waarnemen. Visnetten, vissersbootjes, ja zelfs bij storm zitten die gekken op zee, kratten, pallets en grote plastic zakken. Alle shebben we onderweg gezien die schade aan schip, roer en schroef kunnen veroorzaken. Natuurlijk werden we weer verrast door dolfijnen. Dat blijft geweldig. In de ochtend rond 10 uur meerden we aan in een mooie marina in Porto. Poetsen en nog eens poetsen want de baas komt zondag. De eerste etappe van La Rochelle naar Porto was er een om nooit meer te vergeten.

1. Zusje:
    4 mei 2013
    Vandaag even goed uitrusten en genieten van de rust Ron! Morgen weer een boot vol;)
  2. Ger:
    4 mei 2013
    wat een belevenis, we volgen jullie verhalen op de voet.
    Je hebt wel engelbewaardertjes nodig. , die hebben wij
    besteld.
    Als het goed is varen jullie maandag uit met nieuwe bemanning.
    Hou alles heel, liefs hans enger
  3. Stefanie:
    4 mei 2013
    Hoop dat jullie het wat warmer krijgen, lijkt me vreselijk als je het steeds zo koud hebt! X
  4. Roger:
    8 mei 2013
    Fantastisch wat een verhalen!! Voelen dat je leeft! :-)
    Knap dat jullie doorzetten. Succes.
    Ik volg de verhalen op gespannen voet. Voor mij heerlijk genieten :-)